Przejdź do głównej zawartości strony

Laboratorium Zabaw Tradycyjnych powstało z potrzeby dzielenia się dobrodziejstwami płynącymi z praktykowania zabaw tradycyjnych oraz pragnienia poszerzania wiedzy w zakresie terapeutycznych właściwości elementów folkloru dziecięcego.

W ramach prac Forum Muzyki Tradycyjnej autorki koncepcji przedsięwzięcia, przekonane o skuteczności korzystania z zasobów folkloru dziecięcego dzięki własnym doświadczeniom osobistym i zawodowym, działają na rzecz stworzenia nowych przestrzeni do prezentacji, dyskusji i badań nad zabawami naszych babć i dziadków. Kluczowym jest jednocześnie upowszechnianie wiedzy poprzez realizowanie warsztatów, jak i tworzenie jakościowych materiałów do wykorzystania w działaniach edukacyjnych, wspierających budowanie relacji i w pracy terapeutycznej.

I i II edycja Laboratorium są realizowane dzięki finansowaniu Narodowego Centrum Kultury w ramach programu EtnoPolska (2023 i 2024).


Realizatorki projektu

Karolina Ociepka – językoznawczyni (UAM), menedżerka i animatorka kultury (Łotewska Akademia Kultury), autorka scenariuszy spektakli i koncertów dla dzieci, aktorka teatru opowieści i muzykantka – gra na polskich bębnach tradycyjnych. Pomysłodawczyni i współtwórczyni „Teatru Mozaika”, programu edukacji regionalnej „Alfabet Tradycji”, cyklu „Pograjki – interaktywne koncerty w Bramie Poznania” oraz innych inicjatyw wspierających dzieci i osoby pracujące z dziećmi w dostępie do polskiej kultury tradycyjnej.

Marta Urban-Burdalska – psycholożka (UMCS), edukatorka, trenerka warsztatu grupowego Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Pracuje jako psycholog w szkole podstawowej oraz w gabinecie. Realizuje warsztaty rozwojowe, psychoedukacyjne, uważnościowe dla dzieci, młodzieży, rodziców, edukatorów i wychowawców. Tworzy programy i projekty w obszarze muzyki tradycyjnej, m.in. Rodzinne Ognisko Tradycji Muzycznych w Olsztynie, Fundacja „Muzyka Jest Nieskończona”, „Introit”, „Kim jesteś? Jestem muzyką”, „Ciało jako instrument”.

Marta Domachowska – etnolożka (UMK), uczennica wiejskich śpiewaczek, tancerzy i muzykantów, edukatorka w Muzeum Etnograficznym im. Marii Znamierowskiej-Prüfferowej w Toruniu i na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika. Prowadzi zajęcia edukacyjne, warsztaty taneczne i spotkania śpiewacze dla dzieci i dorosłych, warsztaty tradycyjnych zabaw dziecięcych dla nauczycieli i animatorów oraz imprezy umuzykalniające dla rodzin. Współzałożycielka grupy „n obrotów” i Forum Muzyki Tradycyjnej, członkini Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego.


Współpracowniczki — ekspertki z dziedzin

Dominika Dopierała – muzyk i certyfikowana muzykoterapeutka. Absolwentka studiów licencjackich w katedrze fortepianu w Royal College of Music oraz studiów magisterskich w Nordoff-Robbins Music Therapy Centre w Londynie. Autorka publikacji z zakresu muzykoterapii, prowadzi szkolenia i superwizje dla muzyków, muzykoterapeutów i specjalistów z dziedzin pokrewnych. W 2016 roku Dominika założyła Fundację Nordoff Robbins Polska, wspierającą rozwój dziedziny muzykoterapii w Polsce. W ramach Fundacji prowadzi otwarte sesje muzyki, które są okazją do spotkań niezwiązanych ze sobą grup społecznych. Celem sesji, prowadzonych w przestrzeniach publicznych, jest budowanie poczucia więzi wśród lokalnych społeczności, a także edukacja społeczeństwa na temat różnorodności jego członków i członkiń.

W ramach działań Laboratorium w 2023 r. brała udział w warsztatach oraz prowadziła zajęcia z wykorzystaniem zabaw tradycyjnych, w wyniku których dokonała analiz wybranych zabaw. w 2024 r. współtworzyła i współprowadziła warsztaty LZT dla muzykoterapeutów. Posłuchaj podkastu z jej udziałem — link.

Magdalena Borek – pedagożka specjalna, neurologopedka, terapeutka behawioralna, trenerka oświatowa. Ukończyła studia magisterskie na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz studia podyplomowe na Uniwersytecie Sheffield Hallam w Anglii – specjalizacja w zakresie autyzmu „Edukacja dzieci i młodych ludzi z autyzmem” (Education of Children and Young People with Autism). Na co dzień pracowniczka poradni psychologiczno-pedagogicznej, terapeutka dzieci i młodzieży z całościowymi zaburzeniami rozwoju i zachowania oraz zaburzeniami tikowymi i lękowymi; autorka i koordynatorka projektów edukacyjnych dla dzieci i młodzieży.

W ramach działań Laboratorium w 2023 r. brała udział w warsztatach oraz prowadziła zajęcia z wykorzystaniem zabaw tradycyjnych, w wyniku których dokonała analiz wybranych zabaw. Posłuchaj podkastu z jej udziałem — link.

Karolina Idkowiak – psycholożka (absolwentka psychologii UAM w Poznaniu), psychoterapeutka systemowa (w trakcie certyfikacji w Wielkopolskim Towarzystwie Terapii Systemowej). Prowadzi praktykę terapeutyczną, pracując głównie z osobami dorosłymi. Kocha metafory i opowieści. Klientów zapewnia, że w jej gabinecie jest ekspert, ale nie jest nim ona. Lubi pracę z lękiem i twierdzi, że można się z nim dogadać. Prywatnie żona i mama trójki dzieci. Zapalona edukatorka domowa, która łapie wiatr w żagle aplikując aktualną wiedzę z zakresu psychologii, pedagogiki i neurodydaktyki. Doświadczenie w pracy z dziećmi zdobywała realizując szereg projektów artystycznych (m. in. w ramach stypendium MKiDN).

W ramach działań Laboratorium w 2023 i 2024 r. brała udział w warsztatach oraz prowadziła zajęcia z wykorzystaniem zabaw tradycyjnych, w wyniku których dokonała analiz wybranych zabaw. Posłuchaj podkastu z jej udziałem — link.

Jolanta Kosicka – mioterapeutka, logopedka, pedagożka, wokalistka, chórzystka, fagocistka, terapeutka mowy, założycielka „Mówki Sztuki”. Pasjonuje się uważnym i kompleksowym podejściem do dykcji, stosując w terapii różne techniki pracy manualnej. W pracy z pacjentami bazuje na wiedzy nabytej podczas licznych kursów z zakresu mioterapii, fizjoterapii, logopedii, emisji głosu, ortodoncji. W terapii mowy duży nacisk kładzie na układ mięśniowy człowieka, jego postawę ciała, nawyki oraz podejście psychologiczne do własnego głosu. Łamie stereotyp, że do logopedy chodzą tylko dzieci. Uważa, że w każdym wieku można poprawić jakość i komfort swojego mówienia. Dzika wielbicielka Tatr, Festiwalu Ethno Port, książek, sudoku i kawy.

W ramach działań Laboratorium w 2023 i 2024 r. brała udział w warsztatach oraz prowadziła zajęcia z wykorzystaniem zabaw tradycyjnych, w wyniku których dokonała analiz wybranych zabaw. Posłuchaj podkastu z jej udziałem — link.

Emilia Kowalewicz-Rusiecka – oligofrenopedagog, socjoterapeuta, wykładowca akademicki, terapeuta i diagnosta osób ze spektrum autyzmu, zaburzeń procesów integracji sensorycznej, zaburzeń przetwarzania słuchowego oraz wczesnego wspomagania rozwoju. Wieloletnie doświadczenie buduje w pracy z dziećmi i młodzieżą w zakresie spektrum autyzmu w pracy terapeutycznej oraz diagnostyce. Aktywnie uczestniczy w szkoleniach w kierunku rozwoju dzieci z zaburzeniami rozwoju. Rozwija się jako diagnosta i terapeuta w nurcie poznawczo-behawioralnym. W życiu prywatnym jest żoną i mamą dwóch wyjątkowych i bardzo twórczych dziewczynek, które nie pozwalają jej się w żaden sposób nudzić. W wolnym czasie podróżuje, czyta książki, gotuje i słucha muzyki.

W ramach działań Laboratorium w 2024 r. brała udział w warsztatach oraz prowadziła zajęcia z wykorzystaniem zabaw tradycyjnych, w wyniku których powstają analizy wybranych zabaw – materiały dostępne wkrótce.

Anna Meina – magister sztuki, absolwentka Edukacji Artystycznej Wydziału Sztuk Pięknych UMK w Toruniu oraz podyplomowych Studiów Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej z Elementami Metody Marii Montessori w Łodzi. W 2016 roku ukończyła z międzynarodowym dyplomem w Warszawie kurs Polskiego Instytutu Montessori dla nauczycieli Montessori na poziomie przedszkola. Od 12 lat dyrektorka i założycielka Przedszkola im. Marii Montessori w Toruniu; autorka koncepcji i scenariuszy warsztatów oraz działań edukacyjno-artystycznych, skoncentrowanych na kreatywnej edukacji. Koordynatorka projektów z zakresu edukacji artystycznej, a także lokalnych inicjatyw na lewobrzeżu Torunia. Prywatnie: podążająca filozofią Montessori mama, uwielbiająca podróże, taniec i śpiew.

W ramach działań Laboratorium w 2023 r. brała udział w warsztatach oraz prowadziła zajęcia z wykorzystaniem zabaw tradycyjnych, w wyniku których dokonała analiz wybranych zabaw. Posłuchaj podkastu z jej udziałem — link.

Joanna Tomkowska – nauczycielka dyplomowana rytmiki oraz kształcenia słuchu w klasach I-III PSM I i II st. im. F. Chopina w Olsztynie, ekspertka MEN do spraw awansu zawodowego oraz ekspertka CEA (organizacja sprawująca nadzór pedagogiczny nad szkołami artystycznymi w Polsce). Absolwentka Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie w specjalności: rytmika, a następnie studium wychowania muzycznego Carla Orffa. Prowadzi autorskie warsztaty metodyczne doskonalące nauczycieli szkół ogólnokształcących oraz nauczycieli przedszkoli. Współautorka podstawy programowej dla przedmiotu: Podstawy rytmiki oraz wielu materiałów edukacyjnych w tym zakresie.

W ramach działań Laboratorium w 2023 i 2024 r. brała udział w warsztatach oraz prowadziła zajęcia z wykorzystaniem zabaw tradycyjnych, w wyniku których dokonała analiz wybranych zabaw. Posłuchaj podkastu z jej udziałem — link.

Katarzyna Żukowska – edukatorka muzealna i animatorka kultury. Ukończyła kulturoznawstwo w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Od 2008 r. tworzy i realizuje różnorodne formy spotkań dla odbiorców w każdym wieku. Tworzy scenariusze zajęć i materiały pomocnicze tj. gry i zabawy, karty zadań. Projektuje warsztaty plastyczne i muzyczne i inne, komponuje programy edukacyjne stałe i do wystaw czasowych. Stworzyła i przeprowadziła kilkanaście projektów dotacyjnych (MKiDN, Fundacja Orange, Warszawa), zarówno w środowisku muzealnym, jak i pozarządowym. Prowadzi badania naukowe dotyczące dzieciństwa w Warszawie, szczególnie prasy, autobiografistyki, ikonografii i geografii humanistycznej miasta w dwudziestoleciu międzywojennym.

W ramach działań Laboratorium w 2024 r. brała udział w warsztatach oraz prowadziła zajęcia z wykorzystaniem zabaw tradycyjnych, w wyniku których powstają analizy wybranych zabaw – materiały dostępne wkrótce.


Koordynatorzy projektu

Katarzyna Rosik (koordynacja, promocja, grafika) – graficzka (UMK), uczennica wiejskich muzykantów, śpiewaków i tancerzy, badaczka kultury muzycznej wsi. Prowadzi warsztaty gry na bębenku i spotkania śpiewacze. Gra w kapelach Katarzyny Zedel i Wiesławy Gromadzkiej. Współtworzy projekty i wydarzenia w miastach i na wsiach. Członkini Towarzystwa Przyjaciół Muzeum Etnograficznego w Toruniu, Forum Muzyki Tradycyjnej i Stowarzyszenia Dom Tańca. Członkini Rady Akademii Kolberga. Redaktorka portalu muzykatradycyjna.pl. Realizatorka projektu posag.info.

Marcin Żytomirski (koordynacja administracyjno-finansowa) – prezes Stowarzyszenia Dom Tańca, współtwórca Ambasady Muzyki Tradycyjnej, członek zarządu Forum Muzyki Tradycyjnej. Animator kultury, twórca i koordynator projektów, miłośnik tradycji muzycznych i tanecznych centralnej Polski. Inspirator i organizator Taborów Domu Tańca. Skrzypek w kapeli Tęgie Chłopy. Autor piosenek.


Organizator Laboratorium Zabaw Tradycyjnych

Forum Muzyki Tradycyjnej – organizacja powołana przez praktyków tradycyjnego śpiewu, muzykowania i tańca w celu wzajemnej współpracy na rzecz kontynuacji polskiej muzyki wiejskiej oraz wspólnej reprezentacji środowiska.

Wszystkie materiały i informacje Laboratorium są promowane i prezentowane na:
muzykatradycyjna.pl (szczególnie zakładki Dla edukatorów, Dla dzieci, Kalendarz)
YouTube/muzykatradycyjnapl
Soundcloud/muzykatradycyjnapl
Spotify/muzykatradycyjnapl
Facebook/muzykatradycyjnapl
Instagram/muzykatradycyjna.pl

Partnerzy

– Teatr Mozaika (Poznań)
mozaikadzieciom.pl
Facebook/mozaikadzieciom
– Muzeum Etnograficzne im. Marii Znamierowskiej-Prüfferowej w Toruniu
etnomuzeum.pl
Facebook/etnomuzeum.torun
– Fundacja „Muzyka Jest Nieskończona”
Facebook/MuzykaNieskonczona
– Mały Kolberg
malykolberg.pl
Facebook/malykolberg
– Alfabet Tradycji
alfabettradycji.pl
– Fundacja Nordoff-Robbins
Facebook/NordoffRobbinsPolska
– Katowice Miasto Ogrodów – Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek
miasto-ogrodow.eu
Facebook/2016katowice
– Centrum Animacji Kultury w Puszczykowie

Dofinansowano

ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Narodowego Centrum Kultury: EtnoPolska. Edycja 2024

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Zamknij