Przejdź do głównej zawartości strony

Budowa dud wielkopolskich w oparciu o model tradycyjny z elementami innowacji praktycznych i estetycznych została przeprowadzona przez mistrza Tomasza Kicińskiego i uczennicę Karolinę A. Pawłowską, miedzy lipcem a październikiem 2024 r.

Warsztaty odbyły się i były współfinansowane w ramach programu Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca „Szkoła Mistrzów Budowy Instrumentów Ludowych 2024 prowadzonego przez Pracownię Muzyki i Tańca Tradycyjnego”

Powstałe w wyniku realizacji projektu dudy wielkopolske oraz umiejętność gry na nich, staną się narzędziem do popularyzowania muzyki ludowej wśród przedszkolaków i uczniów szkół podstawowych w Lesznie i regionie.

Tomasz Kiciński – urodzony 1971 w Lesznie, mieszka w Bukówcu Górnym (pow.leszczyński, woj. wielkopolskie) – wsi o bogatych tradycjach ludowych. Tu ukończył Szkołę Podstawową. Tradycje rodzinne pomogły mu rozwinąć się do takiego stopnia, że po latach stały się jego życiową pasją. W wieku 10 lat pierwsze kroki w grze na dudach wielkopolskich podjął u słynnego mistrza Edward a Ignysia ze Śmigla. Od 1982 roku przygrywa do tańca także„dorosłemu” Zespołowi Regionalnemu. Zdobył liczne nagrody – począwszy od bukówieckiego Konkursu Kapel Dudziarskich im.Floriana i Piotra Ratajczaków, a na Ogólnopolskim Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu n. Wisłą skończywszy. Do dziś koncertował już w większości krajów europejskich, w tym na Białorusi.
Od 1994 naucza gry na dudach i skrzypcach podwiązanych w Bukówcu, Lesznie, Kościanie. Był także instruktorem kapeli w Nietążkowie. Nie tylko gra: również rzeźbi, maluje, odnawia stare przedmioty, naprawia dudy i skrzypce, buduje stroiki do dud, przebierki, dymki. W bukówieckiej szkole posiadał pracownię, gdzie wraz z młodymi dudziarzami z Bukówca robił elementy dud. W 2005 r. zbudował swoje pierwsze dudy. Instrument od razu został doceniony na Ogólnopolskim Konkursie Budowniczych Instrumentów Ludowych w Szydłowcu k. Radomia, gdzie Tomasz Kiciński otrzymał III nagrodę. W 2006 r. został uhonorowany prestiżową Nagrodą im. Oskara Kolberga.

Karolina A. Pawłowska – urodzona 17.04.1990 w Lesznie. Absolwentka studiów muzykologicznych Uniwersytetu Wrocławskiego, doktor nauk humanistycznych (rozprawa Wytwórstwo ludowych instrumentów muzycznych w Polsce. Tradycja a innowacje,napisana pod kierunkiem prof. dr. hab. Z. J. Przerembskiego). Studiowała produkcję muzyki w St. John University (York, Anglia) oraz tradycyjną muzykę indonezyjską karawitan w Sekolah Tinggi Seni Indonesia (Bandung,Indonezja). Z zamiłowania edukatorka i muzykoterapeutka szerząca wśród najmłodszych piękno i siłę muzyki. Od 2020przewodnicząca Komisji Młodych Sekcji Polskiej Międzynarodowej Sztuki Ludowej (IOV) działającej przy UNESCO.


Projekt instrumentu – pobierz plik tutaj:
drive.google.com/file…
lub:

Mistrz: Tomasz Kiciński
Uczennica:
Karolina A. Pawłowska
Rok: 2024

Szkoła mistrzów budowy instrumentów ludowych to program Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca, którego celem jest wsparcie procesu nauki i przekazywania praktycznych umiejętności w zakresie technik budowy polskich ludowych instrumentów muzycznych oraz propagowanie wiedzy o ich roli w kulturze na ziemiach polskich na przestrzeni dziejów metodą bezpośredniego przekazu mistrz – uczeń. 

Narodowy Instytut Muzyki i Tańca wspiera projekty, w ramach których uczniowie i uczennice mistrzów uczą się budowy instrumentów. Wszyscy uczestnicy opracowują ogólnodostępne materiały, dzięki którym upowszechniane są techniki wykonawcze a cenny fach twórcy instrumentów znajduje swoich kontynuatorów. 

Zapraszamy do zapoznania się z programem Szkoła Mistrzów Budowy Instrumentów:
nimit.pl/pracownia-muzyki-i-tanca-tradycyjnego…
muzykatradycyjna.pl/pracownia-muzyki-i-tanca-tradycyjnego…

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Zamknij