Przejdź do głównej zawartości strony

Warsztaty budowy dżazu, czyli wiejskiej perkusji, obyły się w 2023 roku w ramach programu „Szkoła mistrzów budowy instrumentów ludowych” prowadzonego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Jan Wochniak – mistrz

Urodzony w 1946, w Kłudnie, gmina Wieniawa. Bębnista, budowniczy bębnów i barabanów. Na barabanie gra od 14 roku życia. Nauczył się grać na barabanie od muzyków, którzy przychodzili do jego sąsiadów, a dwa lata później zagrał na pierwszej zabawie. Grywał ze świetnymi muzykantam m.in. ze Stanisławem Stępniakiem, Marianem Pełką. Współcześnie jeden z najlepszych bębnistów w Polsce. Laureat wraz z zespołem wielu nagród. Na instrumentach jego produkcji gra wielu współczesnych muzyków z wiejskich kapel i młodych zespołów zajmujących się muzyka tradycyjną.

Michał Sołśnia – uczeń

Urodziłem się w 1978r, mieszkam w Radomiu. Muzyką zainteresowałem się jako nastolatek. Na początku było to poznawanie różnych rejonów muzycznych świata przez słuchanie nagrań. Moim pierwszym instrumentem perkusyjnym był ręcznie dłubany bębenek afrykański. W czasie studiów plastycznych rozpocząłem naukę gry rytmów afrolatynowskich na kongach na warsztatach muzycznych Klick&Drum. Wtedy także zacząłem samodzielnie konstruować pierwsze bębny tzw. dłubanki. Po kilku latach muzycznych i rzemieślniczych poszukiwań trafiłem na polską muzykę tradycyjną. Jakież było moje zdziwienie gdy uświadomiłem sobie, że w Polsce także są bębny. Owocem nowej muzycznej fascynacji było stworzenie kilku bębenków obręczowych z pociętego bębna perkusyjnego.W ciągu kilkudziesięciu lat mojego życia uczestniczyłem w kilku lokalnych zespołach czy muzycznych inicjatywach. Aktualnie wraz ze skrzypkiem gramy muzykę tradycyjną. Ja przygrywam na obręczówce. Nazywamy się Do kapelusza.

Dżaz – wiejska perkusja

Dżaz składa się z dużego bębna centralnego, do którego dokręcony jest mniejszy bęben – werbel, oraz drewniany pulpit. Do pulpitu dokręcone są piórnik czyli pudełko akustyczne i talerz. Na zestawie takim gra się pałkami uderzając w werbel, piórnik i talerz, oraz tzw stopą przymocowaną przy bębnie centralnym. Do zrobienia dżazu wykorzystałem stare, zabytkowe części z istniejącego kiedyś instrumentu. Są to metalowe obręcze bębna centralnego, śruby rzymskie oraz tzw piórnik z mocowaniem.

 


Projekt instrumentu – pobierz plik:

Mistrz: Jan Wochniak
Uczeń: Michał Sołśnia
Rok: 2023

Projekt zrealizowany w ramach programu „Szkoła mistrzów budowy instrumentów ludowych” prowadzonego przez Instytut Muzyki i Tańca.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Zamknij