Przejdź do głównej zawartości strony

skrzypek, animator, twórca i współtwórca dziesiątek muzycznych projektów, autor i wykonawca muzyki do spektakli teatralnych oraz filmów, trzykrotny stypendysta Ministra Kultury

Od 1992 roku prowadzi działalność artystyczną oraz indywidualne poszukiwania twórcze w obszarze muzyki tradycyjnej, sztuki ludowej oraz rzemiosła. Jest uczniem wiejskiego mistrza Kazimierza Mety, u którego zgłębiał tajniki skrzypcowego fachu. Z czasem sam stał się depozytariuszem tej wiedzy, przekazując ją młodszemu pokoleniu na licznych warsztatach, które prowadził.

Ilość i różnorodność projektów, w które jest lub był zaangażowany czynią go jednym z najbardziej wszechstronnych muzyków na scenie muzyki tradycyjnej. Muzykę Kazimierza Mety rekonstruował w możliwie najwierniejszym stylu na płycie „Mazurek Vulgaris” czy w żywych sytuacjach z kapelą Maciej Filipczuk i Goście Weselni, ale również twórczo przetwarzał, jak choćby na albumie „MetaMuzyka”. Z zespołem Lautari zaczynał od muzyki Europy środkowej, wschodniej i południowej oraz Kaukazu, by w ostatnich latach wrócić do korzeni i eksperymentować na melodiach z okolic Sieradza i Kalisza, spisanych przez Oskara Kolberga, czy w bardziej nowoczesnym koncertowym wcieleniu pod szyldem Dżezbandyta. W kapeli Tęgie Chłopy kontynuuje tradycje muzyki tanecznej Kielecczyzny, której najpierw sam uczył się od mistrza Stanisława Witkowskiego, a następnie nauczał na Taborach Domu Tańca w Sędku, a także nagrywa płyty i gra koncerty po całym świecie. W swoim najnowszym zespole Radical Polish Ansambl wraz z piątką innych skrzypków i perkusistą grającym na dżazie podjął się wyzwania rekonstrukcji muzyki Tadeusza Sielanki – tajemniczego polsko–indyjskiego kompozytora i zderzenia rodzimych motywów skrzypcowych z tym, co najbardziej awangardowe we współczesnej muzyce polskiej wsi.

fot. Piotr Baczewski

Wśród innych, istotnych projektów Maćka Filipczuka wymienić należy choćby Transkapelę, Orkiestrę Jarmarku Jagiellońskiego, Przodki, Niewte, ale i te mniej muzyczne, jak Nomad Service czy Regionalną Grupę Barw. Współpracował m.in. z  Zygmuntem Krauze, Andrzeje Bauerem, Cezarym Duchnowskim, Marcinem Pospieszalskim, Shlomo Barem, Kobym Israelite, Matthiasem Loibnerem oraz Francois Lazarevitchem.

Stworzył muzykę do spektakli „Idiota” Grzegorza Brala, „Moja Bośnia” Jacka Głomba czy „Lilla Weneda”, a także do filmów dokumentalnych „Czarne, białe i w kolorze”, „Diabelska Maszyna” oraz „Tkactwo na warsztacie” (wszystkie autorstwa Agnieszki Jackowiak).


Dyskografia:

Radical Polish Ansambl „Radical Polish Ansambl” (Wyd. Bołt 2019)
Tęgie Chłopy „Wesele” ( Wyd. Wodzirej 2017)
Lautari „vol 67” (Wyd. Wodzirej 2015)
Tęgie Chłopy „ Dansing” (Wyd. Muzyka Odnaleziona 2015)
Maciej Filipczuk „Mazurek Vulgaris” (Wyd. Samograj, 2013)
Maciej Filipczuk „METAMUZYKA” (Wyd. Samograj, 2009)
Transkapela „Klezmer Carpatian Music” (Wyd. ARC, 2007)
Lautari „AZARAN” (Wyd. Samograj, 2006)
Transkapela „Over the Village” (Wyd. Ferment, 2006)
Transkapela „Sounds & Shadows”(Wyd. Konador, 2005)
Lautari „Muzica Lautareasca Nova” (Wyd. Stowarzyszenie Czasu Kultury, 2002)
Orkiestra pw. Św. Mikołaja „Muzyka gór” (Wyd. Pomaton, 1992)

Nagrody:

2018 – Folkowy Fonogram Roku 2017 – III miejsce – płyta Tęgich Chłopów „Wesele”
2017 – Grand Prix festiwalu Dwa Teatry w Sopocie dla słuchowiska „Lilla Weneda” w reżyserii Dariusza Błaszczyka z muzyką zespołu Lautari
2016 – Folkowy Fonogram Roku 215 – II miejsce – płyta Tęgich Chłopów „Dansing”
2014 – Fonogram Źródeł Polskiego Radia – nagroda specjalna za płytę „Mazurek Vulgaris”
2006 – Folkowy Fonogram Roku 2005 – I miejsce –płyta Lautari „AZARAN” (Samograj, 2007)
2005 – Folkowy Fonogram Roku 2004 – I miejsce – płyta Transkapeli „Sounds & Shadows ( Konador, 2005)
2002 – Folkowy Fonogram Roku 2002 – II miejsce – płyta Lautari „Muzica Lautareasca Nova” (Stowarzyszenie Czasu Kultury, 2002)
2001 – Festiwal Polskiego Radia Nowa Tradycja w Warszawie – II miejsce dla zespołu Lautari
2000 – Festiwal Mikołajki Folkowe w Lublinie – II miejsce dla zespołu Lautari

Linki do wybranych nagrań:

https://www.youtube.com/watch?v=eNmamY6Ci1o
https://www.youtube.com/watch?v=kdP65Rr8ACg
https://www.youtube.com/watch?v=9QY27a67T2E
https://www.youtube.com/watch?v=5vnBdrvnddo
https://www.youtube.com/watch?v=ev5ByPvzgQs
https://www.youtube.com/watch?v=fEsDWG-6Bs4
https://www.youtube.com/watch?v=5pJxYhfFbSg
https://www.youtube.com/watch?v=fatsBNSpKns
https://www.youtube.com/watch?v=UyRTxlFwbAo
https://www.youtube.com/watch?v=o6ev688Hhao


Artykuł powstał w ramach projektu „Współczesne konteksty i praktyki w obszarze muzyki tradycyjnej” realizowanego przez Forum Muzyki Tradycyjnej w roku 2019

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Zamknij