skrzypaczka, śpiewaczka i nauczycielka śpiewu tradycyjnego, badaczka tradycji muzycznych wsi polskiej, śpiewu obrzędowego i tradycyjnych stylów wokalnych w muzyce Europy Środkowo-Wschodniej
Bada, dokumentuje, wykonuje i przekazuje muzykę tradycyjną. Swój warsztat rozwijała pod okiem wybitnych etnomuzykologów i folklorystów z Polski i Europy Środkowo-Wschodniej. Repertuar śpiewaczy poznawała bezpośrednio u źródła od wiejskich śpiewaczek w Polsce (Mazowsze, Małopolska, Lubelszczyzna) i na Ukrainie (Polesie Równieńskie). W latach 2001-2013 była uczennicą wybitnego skrzypka ludowego Jana Gacy z Przystałowic Małych. Jest uczennicą śpiewaczki Janiny Chmiel z Wólki Ratajskiej.
Ewa Grochowska jest związana m.in. z zespołem „Tęgie Chłopy” (muzyka Kielecczyzny), zespołem wokalnym „Warszawa Wschodnia”, zespołem „Z Lasu” (tradycje śpiewacze Polesia ukraińskiego i białoruskiego), Boygn Trio (projekt instrumentalny i badawczy dedykowany muzyce żydowskiej zachowanej w pamięci muzykantów polskich, ukraińskich i białoruskich) oraz PoMore TanzOrkiestra.
Prowadzi także własny zespół śpiewaczy, specjalizujący się w śpiewie obrzędowym. Od 1999 roku rozwija autorską metodę pracy nad śpiewem tradycyjnym. Jest specjalistką w dziedzinie tradycyjnego wesela – w 2015 roku była konsultantką w tym obszarze na planie filmu „Wołyń” w reż. W. Smarzowskiego.
Współtworzy również projekty muzyczne, łączące muzykę tradycyjną z muzyką współczesną, koncertowała m.in. z Januszem Olejniczakiem, Tomaszem Stańko, Andrzejem Bauerem, Cezarym Duchnowskim, Joanną Dudą, zespołem „Małe Instrumenty”. Współpracowała muzycznie z Filharmonią Narodową, Filharmonią Lubelską i Polskim Radiem.
W 2017 zrealizowała autorski program pilotażowy „Tutejsi: tradycje muzyczne Pomorza Zachodniego” (we współpracy z Fundacją Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej). Jego efektem jest płyta pt. „Tutejsi. Zachowane w pamięci mieszkańców Pomorza Zachodniego”, nagrodzona w konkursie Polskiego Radia „Fonogram Źródeł 2017”.
Oprócz działalności warsztatowej i koncertowej prowadzi badania nad tożsamością kulturową i przemianami tradycji muzycznych w warunkach trudnych realiów historycznych (powojenne migracje i przesiedlenia ludności), poświęcony jest temu projekt „Genealogie: muzyka Pomorza Zachodniego” (2018-2019).
Członkini Polskiego Seminarium Etnomuzykologicznego i Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego.
Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2006, 2014 i 2018 r. Doktor Nauk Humanistycznych.
Linki:
https://www.facebook.com/muzykaPomorzaZachodniego/
https://www.facebook.com/zespolzlasu/
https://www.facebook.com/tegiechlopy/
Artykuł powstał w ramach projektu „Współczesne konteksty i praktyki w obszarze muzyki tradycyjnej” realizowanego przez Forum Muzyki Tradycyjnej w roku 2019
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury