1. Repertuar, który poznacie podczas warsztatów, oparty będzie na pieśniach zebranych podczas naszych badań terenowych na Zachodnim Pomorzu, Beskidzie Niskim, ukraińskim Zakarpaciu i nagraniach archiwalnych. Dzięki pracy wśród lokalnych społeczności udało się zgromadzić unikatowy materiał muzyczny, odzwierciedlający bogactwo i różnorodność tradycji ludów pogranicza. Przetrwały mimo trudnej historii, m.in. wysiedleń w ramach Akcji „Wisła”. W pieśniach tych można odnaleźć bogactwo wielokulturowych inspiracji, od wpływów kultury muzycznej Węgier, Rumunii i Słowacji, po charakterystyczne elementy tradycji romskiej. Ta niezwykła mieszanka odzwierciedla historię współistnienia i przenikania się kultur na terenach pogranicza, tworząc unikatowy krajobraz muzyczny.
2. Intensywny, czterodniowy format:
W ciągu kilku dni można w pełni zanurzyć się w nauce, bez rozpraszania codziennymi obowiązkami. To idealny czas, by pogłębić umiejętności wokalne, poznać śpiew wielogłosowy i skupić się na niuansach repertuaru w sposób, który nie jest możliwy podczas krótszych warsztatów.
3. Kompleksowe podejście do nauki:
Oprócz nauki pieśni w ich niestylizowanej formie, skupiamy się na technikach wokalnych (oddech, rezonatory, rozgrzewki), kontekście historycznym, tłumaczeniach tekstów oraz analizie materiałów archiwalnych. To holistyczna praca, która daje głębokie zrozumienie muzyki i jej kulturowego znaczenia.
4. Czas na integrację i relaks:
To nie tylko nauka, ale również wspólne śpiewanie, gotowanie, morsowanie w rzece czy wieczory przy kominku. Dzięki temu można zbudować więzi z osobami o podobnych pasjach, podzielić się doświadczeniami i zainspirować się nawzajem.
5. Atmosfera miejsca:
Chyża w Polanach oferuje wyjątkowy klimat – ciepło drewnianego domu, spokój natury i dostęp do lokalnych specjałów (jak świeży chleb, sery czy masło czosnkowe od sąsiadów). To wszystko wzmacnia poczucie harmonii z otoczeniem i tworzy przestrzeń idealną do twórczej pracy.
6. Powtarzanie i doskonalenie:
Wieczorami wracamy do repertuaru z wcześniejszych warsztatów, co daje możliwość powtórki, korekty i jeszcze lepszego opanowania pieśni – zarówno dla nowych, jak i stałych uczestników.
■
O prowadzących:
Zofia Zaborowska – Absolwentka Etnologii i Antropologii Kulturowej na UJ, związana z muzyką tradycyjną od 2012 roku, prezeska fundacji Łada, członkini grupy badawczo-dokumentacyjnej Balkan Polyphony. Od 2018r. do dnia dzisiejszego prowadzi badania terenowe w Chorwacji, napisała swoją pracę dyplomową pt. „Serbska tożsamość mieszkańców wioski Žegar w Północnej Dalmacji”. Uczennica wielu badaczy, etnomuzykologów oraz wiejskich śpiewaków takich jak: dr Josko Ćaleta, dr Ivo Brkić, dr Sanja Ranković, Svetlana Spaji czy Milica Milić, Zorka Usljebrka, Obrad Milić. Założycielka zespołu Łada, w ramach którego prowadziła i koordynowała etnograficzne badania terenowe w Polsce, Chorwacji, Bośni, Serbii oraz wiele wydarzeń kulturalnych w kraju i za granicą. Od 2019 r. uczy śpiewu podczas warsztatów tradycyjnych pieśni i lekcji indywidualnych korzystając z zebranych przez siebie materiałów. Była członkinią zespołów tj. „Dola – Zespół Pieśni Bez Tańca”, „Czarny Kruk”. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2021 r. (projekt pt. „Retransmisje – badania etnomuzykologiczne reemigrantów z terenów byłej Jugosławii”), w 2022r. laureatka Turnieju Muzyków Prawdziwych.
Kacper Siejkowski – Doktorant Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, archeomuzykolog, wiceprezes Fundacji Łada, członek grupy badawczo-dokumentacyjnej Balkan Polyphony, były członek stowarzyszenia ,,Centrala Muzyki Tradycyjnej”. W 2022r. stypendysta MKiDN w projekcie pt. „Różnorodny głos Gościna”-poszukiwanie pieśni i lokalnej tożsamości na terenie Zachodniego Pomorza. Członek wielu grup muzycznych m.in Łada, Witeź, Mołodcy, Czarny Kruk. W przeszłości związany z zespołem Podlotki z Gościna, chórem mniejszości ukraińskiej Kalyna z Kołobrzegu, Reprezentacyjnego Zespołu Pieśni i Tańca Wrocław, zespołu śpiewaczego Mereżka, Majol, Zdrady Osiedla. Pieśni uczył się od swojego dziadka przesiedlonego z Łemkowszczyzny, etnomuzykologów i mistrzów ludowych, wraz z zespołem Łada prowadzi etnomuzykologiczne badania terenowe na Dolnym Śląsku, w Chorwacji i Serbii od 2017 r. Laureat wielu konkursów muzyki ludowej, takich jak: Festiwal Współczesnej Kultury Ludowej im. Jana Iwaszczyszyna, Szansa na Oskara, Festiwal Krajobrazy Sceny Ludowej w Czarnem, Ogólnopolski Festiwal Ludowy im. w. Andrzeja, w 2022r. laureat Turnieju Muzyków Prawdziwych. Od wielu lat jeździ po wsiach i poszukuje żywej tradycji śpiewaczej. Gra na instrumentach oraz je rekonstruuje na podstawie znalezisk archeologicznych w ramach prac naukowych.
Miejsce:
Polany 4, 38-232 Krempna
Data: 13–16.03.25
– 13.03
Przyjazd od godz. 16
19:00–20:30 – śpiew
– 14.03
8:00–10:00 – śniadanie
10:00–14:00 – śpiew
15:00–16:00 – obiad
16:00–20:00 – czas wolny
20:00 – kolacja i powtarzanie repertuaru
– 15.03
8:00–10:00 – śniadanie
10:00–14:00 – śpiew
15:00–16:00 – obiad
16:00–20:00 – czas wolny
20:00 – kolacja i powtarzanie repertuaru
– 16.03
8:00–10:00 – śniadanie
11:00 – wyjazd
*organizator zastrzega sobie prawo do zmiany harmonogramu
Cena:
– 950 zł łóżko solo / 850 zł dostawka, lub spanie w łóżku dwuosobowym. W cenie spanie i warsztaty, na obiady robimy zrzutkę i wspólnie gotujemy
– 650 zł za udział tylko w zajęciach śpiewu.
Zapisy: https://forms.gle/n2S4z46sRfmsW72GA
Zadatek: 300 zł, reszta na miejscu
Źródło informacji:
– Facebook/wydarzenie