Przejdź do głównej zawartości strony

Spotkania zatytułowane „W Sieci Mazurka – Krzywe rytmy, krzywe dźwięki. Warsztaty polskiej muzyki tradycyjnej z Januszem Prusinowskim” poświęcone będą rytmice grania do tańca, typom rubato w polskiej tradycyjnej muzyce tanecznej oraz dźwiękom i skalom nietemperowanym, który stanowią nieodzowny koloryt w polskich pieśniach i utworach instrumentalnych wykonywanych dawniej. Naturalnym kontekstem spotkań będą melodie z Kujaw, jednak omówienie i ogranie tematyki warsztatów korzystać będzie ze swobody czerpania z całej kultury polskiej.

Zagadnienia, które złożą się na program warsztatów dzielą się na dwie składowe:

KRZYWE RYTMY – rytmika grania do tańca – jak grać, aby było i tradycyjnie i dobrze. Po co i czy w ogóle grać równo? Co to znaczy „równo”? Co znaczy rubato i czy zawsze mówimy o tym samym? No i jak się obchodzić z tym rubato, do czego ono służy?

KRZYWE DŹWIĘKI – dźwięki spoza skali temperowanej, które występują w polskiej muzyce tradycyjnej, w szczególności tej tanecznej. Doświadczanie ich słuchając, nauka jak je rozpoznawać i odszukać do zagrania. Pomoże nam wiedza, skąd się wzięły oraz dlaczego ich się już nie słyszymy. Bazą do tego zagadnienia na warsztatach będzie kilka melodii, w których te dźwięki występują i są nieodzowne. Melodie pochodzą z ważnych dla nas regionów: z Kujaw, Łęczyckiego, Kurpiów oraz Radomszczyzny.

Prowadzenie warsztatów:

Janusz Prusinowski – skrzypek, śpiewak, lirnik, harmonista i organizator. Inicjator odrodzenia muzyki wiejskiej w Polsce. Uczeń wiejskich muzykantów: Jana Lewandowskiego, Piotra i Jana Gaców, Kazimierza Meto, Józefa Zarasia, Stanisława Stępniaka. Założyciel „Janusz Prusinowski Trio/Kompania”, dyrektor artystyczny festiwalu „Wszystkie Mazurki Świata”. Organizuje i prowadzi muzyczne i taneczne projekty międzynarodowe, prezentuje polską muzykę tradycyjną. Prezes Forum Muzyki Tradycyjnej, współautor wielu ogólnopolskich projektów edukacyjnych („Szkoła Mistrzów Tradycji”, „Mały Kolberg” i in.), tworzących warunki do kontynuacji polskich tradycji muzycznych i tanecznych.

Szczegółowy harmonogram spotkań:
(dopuszczamy jeszcze minimalne zmiany)

niedziela: 10:00–13:00 – głównie rytmy
tematyka: Mowa – śpiew – ruch. Pierwsze kroki

niedziela: 15:00–18:00 – rytmy i dźwięki
tematyka: Śpiew – instrument – taniec. Melodia i baraban.

poniedziałek: 10:30–13:00 – rytmy i dźwięki
tematyka: Melodie kujawskie cz.1
(spotkanie bonusowe)

poniedziałek: 17:00–19:30 – rytmy i dźwięki
tematyka: Melodie kujawskie cz.2 jedno i drugie po trochu

wtorek: 10:30–13:00 – rytmy i dźwięki
tematyka: Style indywidualne wybranych muzykantów
(spotkanie bonusowe)

wtorek: 17:00–19:00 – rytmy i dźwięki
tematyka: Podsumowanie i przygotowanie do potańcówki

We wtorek w godzinach z zakresu 20:00–23:00 przewidujemy wspólne granie do tańca w ramach potańcówki podkoziołkowej „Na Podkoziołek Trzeba”. Skład warsztatowy na grajliście będzie miał kryptonim „Nietemperowane rubato ensamble”. Dla osób nieuczestniczących w warsztatach wstęp będzie biletowany.

Kwestie uczestnictwa:
1) Warsztaty dedykowane osobom wrażliwym na szczegóły, które wpierw słuchają
2) Do przejścia przez program potrzebne będą: szacunek dla ciszy, duża doza cierpliwości, otwartość na wiedzę i dźwięki.
3) Warsztaty przeznaczone dla skrzypków zaawansowanych, grających już sprawnie, pragnących szerzej poznać sztukę tradycyjnej gry do tańca.
4) Uczestnicy mogą być na o różnym stopniu zaawansowania, posiadającym własny instrument i zafascynowanym ludową praktyką skrzypcową.
5) Zapraszamy również uczestników z innymi instrumentami. Niekoniecznie muszą to być skrzypce. Jednak instrumenty klawiszowe oraz strunowe z progami nie pozwolą na praktykę skal nietemperowanych i utrudnią przyswojenie materiału pozostałym uczestnikom i ich używanie będzie ograniczane jedynie do tematyki rytmicznej.

JANUSZ PRUSINOWSKI – skrzypek, lirnik, śpiewak, harmonista, cymbalista, organizator i animator kultury. Prekursor odrodzenia muzyki wiejskiej w Polsce. Uczeń wiejskich muzykantów: Jana Lewandowskiego, Piotra i Jana Gaców, Kazimierza Meto, Józefa Zarasia, Stanisława Stępniaka. W początku lat 90-tych XX w. współtworzył przedsięwzięcia muzyczne, rozpoczynające proces kontynuacji muzyki tradycyjnej. Grał w Bractwie Ubogich (1993), był współzałożycielem warszawskiego Domu Tańca (1995), tworzył program edukacyjny dla szkoły podstawowej „Janko Muzykant” (1996).

Założyciel Janusz Prusinowski Trio/Kompania, formacji o charakterystycznym brzmieniu łączącej archaiczność i kontynuację stylu wiejskich mistrzów z improwizacją i awangardą a muzykę z ruchem. Wydał z JPK płyty Mazurki 2008, Serce 2010, Po kolana w niebie 2013, Po Śladach (2018), uhonorowane I lub II miejscem w konkursie Polskiego Radia „Folkowy Fonogram Roku”. Oprócz koncertów (Europa, Kanada, USA, Turcja, Japonia, Korea Południowa i oczywiście Polska), zespół grywa do tańca oraz prowadzi intensywne warsztaty muzyczne i taneczne.

Inicjator i dyrektor artystyczny festiwalu Wszystkie Mazurki Świata (m.in. edycje Korzenie Muzyki Chopina 2010, Unia Bałtycka 2013, Rzeczpospolita Kolberga 2014, Mistrzowie i Uczniowie 2015, Nurty, Wiry, Wisła 2017, Pieśni Wojny – Pieśni Zwycięstwa 2022). Organizuje i prowadzi muzyczne i taneczne projekty międzynarodowe m.in. Polska muzyczne źródła dla Skandynawii, Polska – ścieżki tańca, Podróże Kusego Janka. Wielokrotnie prezentował polską muzykę tradycyjną na targach muzyki świata Womex.

Jako muzyk i kompozytor tworzy muzykę teatralną i pieśni. Współpracował z Teatrem Polskiego Radia – m.in. muzyka do spektakli „Janosik” 1997, „Chłopi” 2000, „Krakowiacy i Górale” 2009 oraz z Teatrem Narodowym „Umowa czyli łajdak ukarany” (reż. Jaques Lasalle 2009). Jest autorem muzyki do spektakli Teatru Scena Lubelska 30/32 „Kaleva” 2001, „Dawid” 2004, „Historyja o Chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim” 2009, „Oberki do końca świata” 2009.

Wraz z żoną Kają prowadzi teatr – wydawnictwo dla dzieci „Słuchaj Uchem”, którego ideą jest przekaz folkloru dziecięcego i wspólna zabawa – spektakle „Kołysała Mama Smoka”, „Kusy Janek”, „Jajuńciek”, „Ptasie Wesele”, „Od berka do oberka”, „Podwórko z Patykami”. Płyty „Kołysała mama smoka” 2007 z autorskimi kołysankami do wierszy Joanny Papuzińskiej, „Gdzie się podział Kusy Janek” 2013 i „Cztery Domy Słońca. Zima – Wiosna” 2023.

Prezes Forum Muzyki Tradycyjnej (od 2011), współautor wielu ogólnopolskich projektów edukacyjnych (Szkoła Mistrzów Tradycji, Mały Kolberg i in.), tworzących warunki do kontynuacji tradycji muzycznych i tanecznych. Autor i inicjator cyklów filmów dokumentalnych w TVP Kultura, TVP2 i TVP ABC: Dzika Muzyka (2016), Z Przytupem (2019), W to mi graj (2020). Mazurki nad Wisłą (2023). Autor systemu nauczania tradycyjnej gry na skrzypcach online W Sieci Mazurka (2020). Odznaczony medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2014), doroczną nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2015) i nagrodą Marszałka Województwa Mazowieckiego (2022)


Miejsce:
Torunianka Café

Koszt uczestnictwa:
350 PLN

Liczba miejsc na warsztatach ograniczona.

Zgłoszenia uczestnictwa w warsztatach należy kierować na adres [email protected] bądź poprzez inne formy kontaktu (nobrotow.pl)

Organizatorzy:
n obrotów, Torunianka Café i Janusza Prusinowskiego


Źródło informacji:
– Facebook/wydarzenie/Chodzonyzkoza
– Facebook/wydarzenie/Ostatki na ludowo
– Facebook/wydarzenie/W sieci mazurka: KRZYWE RYTMY, KRZYWE DŹWIĘKI 
– Facebook/wydarzenie/pienie k’tradycji
– Facebook/wydarzenie/Na podkoziołek trzeba
– Facebook/wydarzenie/(multi)podkoziołek 2024

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Zamknij