Przejdź do głównej zawartości strony

Najstarsza muzyka taneczna z radomszczyzny, a szerzej – Polski Centralnej – obfituje w rytmy trójkowe, niewiele zaś znajdziemy wśród jej rejestracji polek i innych dwumiarów. Instrumentalne utwory z Nadsania, a szerzej – z współczesnego pogranicza polsko-ukraińskiego – mają zaś najczęściej charakter dwumiarowy. Emblematyczność tych różnic dla muzyki ukraińskiej i polskiej wykorzystamy praktycznie na niniejszej potańcówce.

Na dwa (i nie tylko) zagra:
HrayBery/ГрайБери
– przywraca do życia zapomnianą muzykę powstałą na styku dwóch kultur – polskiej i ukraińskiej. Repertuar zespołu to przede wszystkim utwory taneczne (kozaki, kołomyjki, mazurki, polki i walce) zrekonstruowane na podstawie archiwalnych źródeł: nut oraz nagrań audio. Melodie te zostały zebrane przez ukraińskich i polskich badaczy w dorzeczu Sanu oraz innych częściach Galicji wschodniej. Używane przez zespół instrumenty (takie jak skrzypce, cymbały bęben i bas) były powszechne na tych terenach już od końca XVI w.
Brzmienie zespołu pozwala słuchaczowi zanurzyć się w dawnej, wielokulturowej muzyce tanecznej, regionów zamieszkałych wspólnie przez Polaków, Ukraińców, Żydów i Romów.
Potańcówka promuje debiutancki album zespołu! https://tiny.pl/c6ppl

Na trzy (tak, tylko) przytnie:
Kapela Agopsowicza
– miłośnicy i praktycy muzyki kajockiej. Grają do tańca i posłuchu, prowadzą warsztaty i współpracują z wiejskimi mistrzami. Badają najstarszą warstwę muzyki skrzypcowej z zachodniej radomszczyzny oraz jej kontekst wykonawczy – śpiew, taniec i obyczaje.
Skład:
Antoni Hasso-Agopsowicz – skrzypce, bęben, śpiew
Witek Wojciechowski – skrzypce, bęben, śpiew
Marta Gotfryd – basy, bęben.

Dla skrzypków zainteresowanych różnicami i podobieństwami w muzyce polskiej oraz ukraińskiej – gratka! Przed potańcówką odbędą się warsztaty z zawiłości oberkowych i kołomyjkowych.

Kołomyjki to dwumiarowe tańce wirowe tańczone zarówno w korowodach, jak i w parach, typowe dla Ukrainy Zachodniej i pod różnymi nazwami wśród jej sąsiadów m.in. Wegier, Rumunii czy Słowacji. Obecne również w muzyce żydowskiej czy romskiej. Charakteryzują się szybkim tempem, często synkopami i przyśpiewkami opartymi na konkretnym kluczu sylabowym.
Warsztaty – w części dotyczącej kołomyjek – poprowadzi Maksym Nakoneczny, pierwsze skrzypce w HrayBery. Zaprezentuje kilka melodii z okolic dorzecza Sanu i innych części Galicji wschodniej.

Oberek to trójmiarowy taniec wirowy tańczony w parach. Jest typową dla Centralnej Polski formą tańca, spotykaną także w innych częściach kraju, a nawet poza jego granicami – w Ukrainie i Białorusi. W swoim radomskim wariancie – nazywanym lokalnie oberem – stanowi zaś niezwykle starodawny przykład tańca, którego wykonawstwo instrumentalne jest ściśle związane z improwizowaną przyśpiewką. Złożone kwestie rytmiczne powodują z kolei, że można mieć wątpliwości co do jego trójkowości. Może to jednak na dwa? Albo na sześć? Co to dokładnie znaczy – na podstawie melodii od Józefa Kędzierskiego z podprzysuskiego Rdzuchowa wytłumaczy Antek Hasso-Agopsowicz, skrzypek i śpiewak.

Zapraszamy osoby posiadające podstawowe umiejętności gry na skrzypcach.
Warsztaty odbędą się w godzinach 16:00–19:00.
Koszt – 60 zł od osoby.
Link do zapisów:
https://forms.gle/Tk3fWe9oEUYCJ91b8

Miejsce:
Ambasada Muzyki Tradycyjnej
Jazdów 3/20, Warszawa

Godziny:
godz. 20:00 potańcówka
godz. 16:00-19:00 warsztaty

Płatności:
Płatność na miejscu gotówką.
Udział w warsztatach płatny osobno.
potańcówka: 30 zł
warsztaty: 60 zł


Źródło informacji:
– Facebook/wydarzenie

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Zamknij