Na warsztat weźmiemy dawne pieśni nabożne, ze szczególnym wskazaniem na te śpiewane na pogrzebach i opowiadające o śmierci.
Korzystać będziemy przy tym z tekstów ze spisanego w połowie XIX wieku tzw. śpiewnika pelplińskiego – bodaj najkompletniejszego wydanego zbioru polskich pieśni nabożnych. Będzie to zatem okazja do poznania zarówno barokowych tekstów o marności, jak i przedsoborowych melodii i ornamentyki charakterystycznej dla polskich pieśni.
Zajmiemy się pieśniami z trzech różnych źródeł. Będą melodie od Janiny Dyjach z Roztocza, śpiewaczek z Radomszczyzny i śpiewaków z polskiej wsi Zaprudyany na Grodzieńszczyźnie. Będzie to zatem okazja do poznania różnych tradycji muzycznych – a co za tym idzie różnych rodzajów naturalnej emisji głosu, która jest jednym z kluczowych elementów śpiewu tradycyjnego.
●
W PLANIE:
– oddech w śpiewie i nie tylko – ćwiczenia i wskazówki
– śpiewać (i nie tracić głosu) każdy może, czyli praca nad emisją głosu i ergonomią śpiewu
– pieśni pogrzebowe i o śmierci z Roztocza, Radomszczyzny i Grodzieńszczyzny
●
PROWADZENIE:
Antek Hasso-Agopsowicz – skrzypek, bębnista i śpiewak tzw. młodego pokolenia, lider kapeli Agopsowicza. Organizator licznych wypraw etnograficznych, w których trakcie poszukuje pozostałości dawnej kultury muzycznej polskiej wsi. Dokumentuje twórczość ostatnich żyjących muzykantów i śpiewaków Radomszczyzny. Bada najstarszą zarejestrowaną w centralnej Polsce warstwę muzyki skrzypcowej, szczególnie zgłębiając idiom muzyczny rodu Kędzierskich. Współorganizuje i prowadzi cotygodniowe spotkania śpiewacze na warszawskim Jazdowie. Współtworzy projekt Memento Mori Dance Club. Współdziałał na rzecz uświadamiania i umuzykalniania społeczności wiejskiej na Dolnym Śląsku, prowadząc warsztaty z organizowanej przez fundację Dziki Zachód serii „Pieśni przywiezione”. Promował polską kulturę muzyczną na licznych zagranicznych festiwalach, takich jak „Rijas Balle”, „Pokrov Bells”. Corocznie grywa na warszawskim festiwalu Wszystkie Mazurki Świata. Uczestniczył również w minionych edycjach festiwalu Najstarsze Pieśni Europy i prowadził warsztaty na Międzynarodowych Letnich Szkołach Muzyki tradycyjnej fundacji Muzyka Kresów. Współtwórca festiwalu Rdzuchówka 2023 i Rdzuchówka 2024. Członek stowarzyszenia Dom Tańca, regularnie współpracuje z najważniejszymi fundacjami pozarządowymi, zajmującymi się kulturą tradycyjną – Muzyką Odnalezioną oraz Muzyką Zakorzenioną.
Miejsce:
Cerkiew św. Paraskewy w Uściu Gorlickim
Koszt:
60 zł
Organizator:
Gminny Ośrodek Kultury w Uściu Gorlickim
Źródło informacji:
– Facebook/wydarzenie