Przejdź do głównej zawartości strony

Babski Comber to obchodzony niegdyś w Tłusty Czwartek, zapomniany dziś zwyczaj krakowskich przekupek. Według legendy tego dnia świętowały one uwolnienie od ciemiężyciela, wójta podkrakowskich Piasków – Combra. Ciągnęły wtedy spod wspomnianej wsi aż na Krakowski Rynek słomianą kukłę, która go uosabiała, dokazując przy tym i śpiewając tzw. pieśni combrowe. Wszystko kończyło się muzyką, czyli potańcówką w karczmie.

Po ponad stu latach od przerwania tej tradycji zapraszamy krakowianki do stworzenia współczesnej Ceremonii Babskiego Combru. Zasiądziemy w Kręgu, w którym wspólnie celebrować będziemy krakowskie zapusty, pogłębiając refleksję na ich symboliką i podejmując refleksję nad rolą kobiety w Świecie. Z jednej strony postrzegana jest ona jako opiekunka rodzącego się właśnie nowego, bardzo delikatnego życia na Ziemi. Z drugiej jako ta, która zaprasza to życie do siebie, pozwalając sobie marzyć i kwitnąć. Otwiera się na to co przychodzi do niej z Kosmosu.

Kobiety od tysięcy lat zasiadają w Kręgach, aby połączyć się we wspólnej intencji, podzielić się swoimi troskami i radościami, problemami życia codziennego i rozterkami natury duchowej. Podczas warsztatów pracować będziemy metodami świadomego ruchu, będziemy śpiewać pieśni combrowe oraz pisać nową legendę o Combrze. Poszukamy swoich unikalnych talentów i darów, łącząc się w pełni współczesnej kobiecości, która będzie miała szanse zamanifestować się podczas tegorocznych zapustów, czyli 18 lutego na Rynku Głównym w Krakowie.

Warsztaty mają charakter pracy rozwojowej w sferze intelektualnej, emocjonalnej oraz duchowej, a obrzęd który jest jej rezultatem, to forma kolektywnego świętowania zaistniałej podczas niego zmiany.


Prowadzące:
Joanna Łucja Cichoń – współtwórczyni takich projektów jak Fundacja Rodzinne Ogrody – Przestrzeń Dzikich Odkryców, Krakoskie Dziady, Małopolska Szkoła Tradycji, Letnisko Teatralne w Kotlinie (Lato w Teatrze), Solidarne Pychowice, która pisze o sobie:
Jestem człowiekiem, Kobietą – tancerką życia, która jakości tańca scenicznego od kilku lat z powodzeniem przenosi do życia. Dzięki językowi ciała i ruchu każdego dnia doświadczania mojego człowieczeństwa staje się pełniejsze. Jako trenerka języka ruchu i świadomej pracy ciałem od dwóch lat prowadzę warsztaty oparte o metodę choreoterapii i Laban/Bartenieff Movement System (LBMS). Zapraszam do pozawerbalnego doświadczania siebie w kontakcie, podążając za naturalnymi cyklami przyrody, z którą czuję się nierozerwalnie połączona. Jestem ciągiem dalszym tego, co było i początkiem tego co będzie w tym wymiarze czasoprzestrzeni. W swoich taneczno – muzycznych poszukiwaniach inspiruję się muzyką tradycyjną oraz słowiańską obrzędowością z mocnym akcentem tę wywodzącą się z polskiej tradycji w szczególności mojej rodzimej Ziemi Krakowskiej. Tradycję traktuję jako kontinuum, którego wszyscy jesteśmy częścią a na moich warsztatach zapraszam do jej transformowania i nadawania znaczeń w Tu i Teraz oraz tworzenia współczesnych rytuałów przejścia. Poprzez ruch, muzykę i śpiew tkam sieć bliskich relacji i dzięki niej mam już kolejny raz okazję współpracować z Muzeum Krakowa, tworzyć zalążek współczesnej krakowskiej tradycji.

Katarzyna Chodoń – Folklorystka, śpiewaczka, edukatorka polskich tańców i pieśni tradycyjnych w nurcie Domu Tańca. Stypendystka MKiDN “Kultura w Sieci” z projektem “Bestiariusz Krakowski” (2020), Miasta Kraków “Kultura Odporna” (2021). Instruktorka śpiewu i tańca w Teatrze “Złoty Róg” przy Towarzystwie Przyjaciół Bronowic. Związana z krakowskim Teatrem Mumerus. Współpracuje z instytucjami kulturalnymi przy projektach związanych z edukacją regionalną (Muzeum Krakowa – Spacer wokół szopki, Babski Comber; Muzeum Etnograficzne w Krakowie, Fundacja Mały Kolberg, MCK „Sokół” w Nowym Sączu, Stowarzyszenie Folkowisko z Gorajca, Stowarzyszenie Rozstaje z Krakowa, CK Dworek Białoprądnicki w Krakowie i in.). Wokalistka w zespołach kultywujących tradycje muzyczne polskie i słowiańskie (Raraszek, Tadirindum, Swada w projekcie Bajkowe Kołysanki, Strojone przy projekcie Preludium Słowiańskie). Obecnie opracowuje Bronowickie Archiwum Muzyczne „A w Bronowicach grajo!” we współpracy z krakowską Dzielnicą VI- Bronowice.

O sobie pisze: Jestem Krakowianką z wyboru, folklorystką i regionalistką z zamiłowania i wykształcenia. Prowadzę warsztaty śpiewu i tańca tradycyjnego, starając się przybliżyć uczestnikom rodzimy folklor muzyczny najbliższy miejscu ich zamieszkania. W moich działaniach czerpię z melodii, tańca i tekstów, którymi posługiwali się nasi przodkowie przez stulecia. Nie rekonstruuję dawnych obrzędów,, ale próbuję pokazać, że wciąż mogą być one żywym źródłem narzędzi do komunikacji werbalnej i niewerbalnej, oraz że mogą wciąż karmić nasze spragnione dusze.


Warsztaty odbywać się będą w cztery kolejne wtorki:
24, 31 stycznia, 7 oraz 14 lutego w godzinach 17:30 – 20:30

Miejsce:
Dom pod Krzyżem przy ulicy. Szpitalnej 21 w Krakowie

Wstęp:
Warsztaty są bezpłatne i realizowane są w ramach projektu współfinansowanego ze środków Miasta Krakowa.

Zapisy:
[email protected]

Informacje:
780 098 725


Źródło informacji:
– Facebook/wydarzenie

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Zamknij