Wieś Dobrowoda (gm. Kleszczele) leżąca na skraju Puszczy Białowieskiej słynie z cudownego źródełka z leczniczą wodą – „dobrą wodą”, pieczywa obrzędowego zwanego korowajem oraz szerokiego wachlarza pieśni obrzędowych, religijnych i powszechnych, wykonywanych w lokalnej gwarze (ukraińskiej).
Dobrze zachowały się tu m.in. obrzędowe pieśni weselne, np. pieśni korowajowe, które kobiety śpiewały w piątek podczas przygotowywania oraz wypiekania korowaja. Tatiana Markiewicz zaśpiewała je w dokładnie takiej kolejności, w jakiej były dawniej wykonywane. Mamy tu też pieśni śpiewane w przedweselną sobotę i w drugi dzień wesela (poniedziałek) oraz jedną z najsłynniejszych dobrowodzkich kolęd.
Czoho świadkowe — Nina Jawdosiuk i Walentyna Klimowicz
Dwie pieśni weselne wykonywane drugiego dnia wesela, kiedy rodzina panny młodej przyjeżdża do domu pana młodego. Są to pieśni: „Czoho świadkowe zabawylyś” i „Wite nas ne stramite”.
Dnieś pojuszcze — Nina Jawdosiuk i Julita Charytoniuk
Dobrowodzka kolęda bożonarodzeniowa.
Znaty szczo osyń — Nina Jawdosiuk i Walentyna Klimowicz
Pieśń obrzędowa śpiewana w przedweselną sobotę, kiedy to pan młody ze swoim drużbą przyjeżdżają do przyszłej żony – panny młodej wykupić koszulę.
Pieśni korowajowe — Tatiana Markiewicz
Pieśni, które dawniej śpiewano w piątek podczas przygotowania obrzędowego pieczywa – korowaja:
– „Wyjdu ja na jołońku”,
– „Stił stoit na nóżkach”,
– „Oj deż taja hospodynia”,
– „Kiepśki hospodar”,
– „Dobry hospodar”.
Korowaj mysyly — Nina Jawdosiuk i Walentyna Klimowicz
Pieśń wykonywana przez korowajnice podczas przygotowania obrzędowego pieczywa weselenego – korowaja.
Chodyt Manioczka — Nina Jawdosiuk i Walentyna Klimowicz
Pieśń wykonywana przez korowajnice podczas przygotowania obrzędowego pieczywa weselenego – korowaja.
nagrania: Julita Charytoniuk, Dobrowoda 2023
mastering: Adam Mart
fot. Ewa Borkowska
▲
Puszczańska Szkoła Tradycji jest realizowana przez Stowarzyszenie Dziedzictwo Podlasia we współpracy z Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca w ramach Programu Akademia Kolberga prowadzonego przez Forum Muzyki Tradycyjnej oraz Pracownię Muzyki i Tańca Tradycyjnego. Projekt jest finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.