Przejdź do głównej zawartości strony

Chordofon płocki – rekonstrukcja instrumentu na podstawie zachowanego oryginału z Muzeum Ziemi Mazowieckiej w Płocku. Projekt zrealizowany w 2020 w ramach IX edycji programu „Szkoła mistrzów budowy instrumentów ludowych” prowadzonego przez Instytut Muzyki i Tańca

Hubert Połoniewicz
Absolwent Wydziału Sztuk Pięknych na Uniwersytecie M. Kopernika w Toruniu w pracowni rysunku i rzeźby prof. Bogdana Chmielewskiego. Od wielu lat związany jest ze środowiskiem muzyki etnicznej i tradycyjnej w Warszawie. Współtwórca wielu projektów i zespołów muzycznych, m.in. Yerba Mater, Lechistan, Sufity, Naneli Lale, Gadająca Tykwa.Od 2008 roku zajmuje się lutnictwem historycznym i ludowym wykonując zarówno kopie i rekonstrukcje dawnego instrumentarium, jak i autorskie instrumenty. Od 2010 roku kontynuuje pracę warszawskiego lutnika Andrzeja Kuczkowskiego, który specjalizował się w rekonstrukcji polskich fideli kolanowych – suki biłgorajskiej, fideli płockiej, suki mieleckiej. Wykonuje te instrumenty na zamówienie Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie od kilku lat istnieje klasa fideli kolanowych oraz dla muzyków specjalizujących się w grze na tych instrumentach. Zbudował do tej pory koło 35 polskich fideli kolanowych. Współpracuje także z licznymi muzykami ludowymi, folkowymi i jazzowymi wykonując na ich zamówienie inne instrumenty smyczkowe i smyczki. W 2018 roku pracował w Muzeum Instrumentów Ludowych w Szydłowcu zajmując się między innymi konserwacją i archiwizacją instrumentów. Obecnie mieszka i tworzy w Gdańsku, gdzie ma swoją pracownię lutniczą.

Helena Matuszewska
Multiinstrumentalistka, kompozytorka, poetka, wolna dusza. Specjalizuje się w grze na smyczkowych instrumentach etnicznych oraz w grze techniką paznokciową. W swoich projektach w niekonwencjonalny sposób wykorzystuje takie instrumenty jak suka biłgorajska, złóbcoki, rebab turecki czy kashgarski rawap. Absolwentka UMFC w Warszawie w klasie skrzypiec. Od 10 lat związana ze środowiskiem muzyki etnicznej i folkowej. Fascynuje ją mieszanie i zderzanie różnych, pozornie odległych brzmieniowo, muzycznych światów, kultur i instrumentów. Jest współtwórczynią zespołów Mehehe, Same Suki, InFidelis. Autorka muzycznej opowieści Zarysy o tęsknocie za górami. Komponuje, śpiewa, plecie biżuterię, spaceruje po lasach i łąkach, zbiera zioła, szyszki i kwiaty. Pochodzi z małej wioski na szczycie góry na Spiszu, gdzie mieszka i tworzy. Jest laureatką nagród na czołowych festiwalach muzyki etnicznej w Polsce oraz stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Projekt instrumentu – pobierz plik:

Mistrz: Hubert Połoniewicz
Uczennica: Helena Matuszewska
Rok: 2020

Projekt zrealizowany w ramach programu „Szkoła mistrzów budowy instrumentów ludowych” prowadzonego przez Instytut Muzyki i Tańca.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Zamknij