Głos / pieśń / pojedynczość / wspólnota.
Warsztaty w kameralnym gronie 10–12 osób
w dniach 11, 12, 13 lipca
na poddaszu oraz w sadzie i też przy dębach
Warsztaty śpiewu
Prowadzenie: Ewa Grochowska
Warsztaty dedykowane są technice śpiewu otwartym/naturalnym/tak zwanym „białym” głosem, charakterystycznej dla tradycyjnych kultur muzycznych różnych stron świata.
– Nauczysz się konkretnych technik pracy wokalnej
– Doświadczysz śpiewania we wspólnocie muzycznej, która rodzi się podczas pracy
– (Najprawdopodobniej) odkryjesz i/lub (jeszcze bardziej) pokochasz piękno i siłę swojego głosu
Czas spędzimy na:
Zajęcia są zarówno procesem opanowywania konkretnego repertuaru, jak i pracą nad stylem wokalnym oraz poszerzaniem wiedzy o kompetencjach kulturowych, niezbędnych do zrozumienia i poczucia specyfiki śpiewu wiejskiego, jego funkcji i symboliki. Naszym repertuarem będą pieśni z różnych stron Polski: obrzędowe, liryczne i przyśpiewkowe. Ich wspólnym mianownikiem jest opowieść o życiu ludzi, miłość, radość i zachwyt nad światem, strata i smutek. W zależności od potrzeb i składu grupy możemy też wybrać jedną, konkretną lokalną tradycję.
Celem jest przede wszystkim “rozśpiewanie” uczestniczek i uczestników oraz zachęta do poznania i zgłębiania walorów swojego głosu. Wiele osób marzy o tym, by śpiewać, ale waha się i zwleka z odkryciem tego marzenia przed innymi. Warsztaty są bezpieczną i neutralną przestrzenią do tego, by zacząć.
Praca nad formowaniem dźwięku, wzmacnianiem głosu i oswajaniem się z jego unikalnym brzmieniem to m.in. koncentracja na nawykach emisyjnych i indywidualnej ekspresji muzycznej. Ważna jest również koordynacja fizyczno-oddechowa i duża grupa elementów, związanych z formowaniem i artykulacją dźwięku, intonacją, energetyką, współbrzmieniem w grupie śpiewaczej. Będziemy koncentrować się na cechach stylowych (gwara, tembr, rytmika, zagadnienia intonacyjne, wariantowość melodii, ornamentyka) oraz przede wszystkim – dużo śpiewać.
Oczekiwania wobec uczestniczek/uczestników zajęć: aktywny udział w ćwiczeniach emisyjnych i fizycznych oraz chęć/ciekawość/ gotowość na przeżycie wspólnej dla wszystkich uczestniczących w zajęciach – muzycznej i emocjonalnej podróży w czasie. Zapraszam osoby o różnym poziomie zaawansowania w pracy nad śpiewem tradycyjnym, również te całkowicie początkujące.
Ewa Grochowska
Śpiewaczka i nauczycielka śpiewu tradycyjnego, skrzypaczka. Jako badaczka tradycji muzycznych wsi i stylów wokalnych w muzyce tradycyjnej Europy Środkowo – Wschodniej współpracuje ze środowiskami i instytucjami, których działania koncentrują się wokół muzyki tradycyjnej i kultury ludowej. Realizuje projekty artystyczne, badawcze i edukacyjne w tym obszarze, prowadzi badania terenowe i kwerendy źródłowe. W latach 2001- 2013 była uczennicą wybitnego skrzypka ludowego Jana Gacy z Przystałowic Małych. Od 1999 roku poznaje tajemnice śpiewu tradycyjnego od kobiet –
wiejskich wykonawczyń najstarszego pokolenia w Polsce, a także na Ukrainie i Białorusi. Związana obecnie z zespołami i projektami muzycznymi m.in. Tęgie Chłopy (muzyka Kielecczyzny), zespołem wokalnym Warszawa Wschodnia, Z Lasu (grupa prowadzona przez Jagnę Knittel, zajmująca się tradycjami śpiewaczymi Polesia ukraińskiego i białoruskiego), Boygn Trio (projekt instrumentalny i badawczy dedykowany muzyce żydowskiej zachowanej w pamięci muzykantów polskich, ukraińskich i białoruskich), Orkiestrą Jarmarku Jagiellońskiego w Lublinie, Bujne Ziele (tradycje pieśniowe Pomorza Zachodniego) oraz PoMore TanzOrkiestra (projekt dedykowany badaniu i rekonstrukcji muzyki tradycyjnej historycznego i kulturowego pogranicza polsko-niemieckiego na terenach obecnego Pomorza Zachodniego). Prowadzi własny Zespół Śpiewaczy, specjalizujący się w śpiewie obrzędowym. Jest specjalistką w dziedzinie tradycyjnego wesela – w 2015 roku była konsultantką na planie filmu „Wołyń” w reż. W. Smarzowskiego, przygotowywała weselny śpiew obrzędowy m.in.
do filmów dokumentalnych, audycji radiowych, Teatru Polskiego Radia. Bierze także udział w projektach muzycznych, łączących muzykę tradycyjną z muzyką współczesną. Koncertowała we wspólnych projektach muzycznych m.in. z Januszem Olejniczakiem, Tomaszem Stańko, Andrzejem Bauerem, Cezarym Duchnowskim, Joanną Dudą, zespołem „Małe Instrumenty”. Współpracowała muzycznie z Filharmonią Narodową, Filharmonią Lubelską i Polskim Radiem. W latach 2000 – 2013 realizowała projekty badawcze i artystyczne we współpracy z lubelską Fundacją “Muzyka Kresów”.
W 2017 roku zrealizowała autorski program „Tutejsi: tradycje muzyczne Pomorza Zachodniego” (pod auspicjami Fundacji “Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej”, we współpracy z Ewą Grzybowską, Olgą Kozieł i Pawłem Grochockim). Jego efektem jest m.in. płyta pt. „Tutejsi. Zachowane w pamięci mieszkańców Pomorza Zachodniego”, nagrodzona w konkursie Polskiego Radia „Fonogram Źródeł” (2017/2018). Obecnie (2016-2022) – oprócz działalności warsztatowej i koncertowej – prowadzi badania nad tożsamością kulturową i przemianami tradycji muzycznych w warunkach trudnych
realiów historycznych (powojenne migracje i przesiedlenia ludności). Poświęcone są temu projekty: „Genealogie: muzyka Pomorza Zachodniego” (2018/obecnie), “Karty Pamięci” (2020/2021), „Wolin – wyspa pamięci” (2021/2022). Stale współpracuje z festiwalem “Wszystkie Mazurki Świata”, Ambasadą Muzyki Tradycyjnej (Dorota Murzynowska, Marcin Żytomirski), Katarzyną Rosik i portalem
www.muzykatradycyjna.pl pisze eseje dla https://www.facebook.com/muzykatradycyjnapl) i Polskiego Radia https://www.polskieradio.pl/377/7415/Artykul/2840500,Bliscy. Jest członkinią Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego i stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2006, 2014, 2018). Doktor Nauk Humanistycznych.
Więcej:
http://tegiechlopy.pl/
https://boygntrio.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/zespolzlasu
http://karty-pamieci.pl/
https://soundcloud.com/tutejsi
https://www.facebook.com/muzykaPomorzaZachodniego/
Linki muzyczne:
https://linkd.pl/fua7
https://www.youtube.com/watch?v=Ys1w4PkpjAw
https://www.youtube.com/watch?v=RUw_3Q2Vgrw&t=2144s
https://www.youtube.com/watch?v=GnSmeRQ5zwk&t=2s
Informacje organizacyjne:
– 15 godzin pracy rozłożone na 3 dni wg schematu: 11.00–13.00 i 16.00–19.00.
Godziny zajęć w drugim i trzecim dniu warsztatów możemy też zmodyfikować pod
kątem potrzeb i możliwości grupy
– Grupa maksymalnie 12 osób
Kontakt/informacje/zapisy:
Joanna Hajduk, tel. 660946244
Noclegi i posiłki we własnym zakresie
(istnieje możliwośc spania na poddaszu lub w sadzie )
Będzie woda, kawa, herbata
Odpłatność: 350 zł
Miejsce: Silnowo, woj. zachodniopomorskie. Komfortowe poddasze warsztatowe, piękne
otoczenie (sad ,łąki pod dębami..)
Źródło informacji:
– Facebook/wydarzenie