Przejdź do głównej zawartości strony

Zapraszamy na spotkanie z muzyką tradycyjną mikroregionu gąbińsko-sannickiego. Mikroregion położony jest w sąsiedztwie regionu łowickiego oraz na granicy Mazowsza i Kujaw. Jest to enklawa wyjątkowej muzyki. Tutejsza muzyka skrzypcowa i śpiew pod względem finezji być może nie mają sobie równych. Melodie mają niebywale zawiłą formę, często nieregularną frazę, grane są i śpiewane przy tym z lekkością i wielką fantazją. To kraina kujawiaków granych, śpiewanych, wykonywanych w różnych odmianach i stylach. Wiele z nich to pieśni. Z racji wielu podobieństw i bliskości zarówno regionu Łowickiego jak i Kujaw, poza repertuarem pieśni, melodii instrumentalnych i tańców lokalnych, sięgniemy pod repertuary sąsiednich krain.

Podczas sesji warsztatowych będziemy pracować z repertuarem muzykantów, Sannickich, Łowickich i Kujawskich śpiewaczek i śpiewaków urodzonych jeszcze pod koniec XIX wieku i na początku XX wieku takich jak Zofia Wojnicka z Osięcin, Janina Smagała z Czermna, Waleria Czubak z Błędowa, Józef Ciastek z Czermna, Piotr Figurski z Sannik, Tomasz Latoszewski z Chąśna.

Podczas warsztatów tanecznych poza lokalnymi oberkami i kujawiakami, poznamy inne tańce regionu Gąbińsko-Sannickiego min. Polkę Trzęsioną, Trojaka Słubickiego, Lelendra, Kowala i inn.

Warsztat instrumentalny dedykowany będzie kujawiakowatym melodiom instrumentalnym pochodzącym od skrzypków pogranicza Kujawsko-Mazowieckiego a także grze na barabanie.

Warsztaty śpiewacze poświęcone będą repertuarowi ze wszystkich trzech regionów, w tym przyśpiewkom kujawiakowym a także pieśniom opartym na rytmach trójdzielnych.

Warsztaty poprowadzą: Piotr Zgorzelski (taniec), Justyna Piernik (śpiew), Mateusz i Agnieszka Niwińska, Jeremi Kowalski (instrumentalne), Jan Szymański (instrumentalne w środę).

Zaplanowaliśmy także spotkanie ze śpiewaczkami z Czermna (Janina Smagała i Krystyna Ledzion) z muzykanckiej wsi Czermno w ramach wtorkowego posiadu śpiewaczego oraz codzienne wieczorne pograjki, podczas których zagrają min. Jeremi Kowalski (harmonia), Mateusz Niwiński z kapelą oraz goście.

Podczas środowego finału do tańca zagrają Kapela Jana Szymańskiego (Jan Szymański – skrzypce/ Jeremi Kowalski – harmonia trzyrzędowa, Tadeusz Baczyński – baraban), Kapela Niwińskich (Agnieszka i Mateusz Niwińscy, Justyna Piernik, Jacek i Kuba Mielcarkowie) oraz Janusz Prusinowski z synem.

Spotkanie odbędzie się w sercu mikroregionu Gąbińsko-Sannickiego, w Grzybowie, w malowniczej scenerii pięknego gospodarstwa ekologicznego Ewy i Petera Stratenwerthów mieszczącego Ekologiczny Uniwersytet Ludowy i Stowarzyszenie Ekologiczno-Kulturalne „Ziarno”.

PROWADZĄCY WARSZTATY:

Piotr Zgorzelski (taniec)
Warszawiak, etnolog z wykształcenia, tancerz, muzyk stypendysta MKiSZ w dziedzinie tańca i animacji. Od ponad 25 lat prowadzi warsztaty polskich tańców tradycyjnych w Polsce i na świecie. Autor internetowych lekcji tańca na kanale You Tube „Taniec Tradycyjny PL”, założyciel i prowadzący Akademię Tańca Tradycyjnego. Współzałożyciel Stowarzyszenia Dom Tańca (1994) i jego kilkuletni prezes. Współtworzył przez 10 lat jako basista i tancerz kapelę Janusz Prusinowski Kompania. Jest autorem, inicjatorem oraz organizatorem cyklicznych projektów edukacyjno-kulturalnych związanych z muzyką i tańcem tradycyjnym, o zasięgu lokalnym oraz międzynarodowym. Współpracował przez wiele lat jako aktor oraz choreograf z teatrem Darka Kunowskiego „Scena Lubelska 30/32” (przedstawienia „Kalewala”, „Dawid”, „Gilgamesz”, „Czarna Mańka – królowa przedmieścia”), z Teatrem Narodowym w Warszawie („Umowa czyli łajdak ukarany”), Teatrem Polskim „Noc”, Art Stations Fundation z Poznania (Yanka Rudzka ZACZYN i Yanka Rudzka WIELOGŁOS) oraz Jadwiga Rodowicz (Dziady polsko-japońskie). W 2008 roku powołał do życia wraz z żoną Bogumiłą Fundację Czas Tradycji, w której realizuje projekty upowszechniające wiedzę i umiejętności o polskich tańcach tradycyjnych. We współpracy z IMiT (obecnie NIMiT) współtworzył portal taniec.edu.pl, który zajmuje się upowszechnianiem wiedzy oraz nauką polskich tańców narodowych, dawnych i tradycyjnych.

Mateusz Niwiński (skrzypce)
Skrzypek kultywujący ludową manierę gry oraz repertuary wybranych mikroregionów Polski Centralnej, Kujaw, dawnej Galicji, Polesia, uczeń wiejskich muzykantów, aktywny muzyk sceny IN CRUDO, lider Kapeli Niwińskich, Orkiestry Galicja. Uczestnik projektów muzycznych: Poleski Skład Smyczkowy, Memento Mori Dance Club, Trójstyk. Etnolog, pedagog, animator kultury, rękodzielnik, realizator projektów edukacyjnych w zakresie dziedzictwa kulturowego. Współtwórca i pomysłodawca licznych inicjatyw i wydarzeń dedykowanych polskiej muzyce tradycyjnej min. Klubu Festiwalowego Tyndyryndy podczas Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu, Akademii Kolberga, Radomskiej Szkoły Tradycji, Szkoły Tradycji Mazowsza Leśnego, Wiejskich Klubów Tańca pierwszych Taborów Domu Tańca. Prowadzi działalność badawczą, dokumentacyjną i wydawniczą. Prowadzi warsztaty, uczy ludowej gry na skrzypcach min. w ramach programu Grajmy w Szkole (pilotażowa pracownia muzyczna w Rykach), warsztatów w Zespole Szkół Muzycznych im. Oskara Kolberga w Radomiu, podczas Festiwalu Wszystkie Mazurki Świata oraz Międzynarodowej Letniej Szkoły Muzyki Tradycyjnej, założyciel ogniska muzycznego „Spółdzielnia muzykantów” w Garwolinie.

Agnieszka Niwińska (bębenek)
Animatorka, pedagożka, muzykantka. Gra na bębnie obręczowym i barabanie wykonując polską muzykę tradycyjną. Swój styl rozwinęła grając u boku wiejskich muzykantów m.in.: skrzypków Piotra Gacy, Jana Kmity, Stefana Nowaczka oraz harmonisty Tadeusza Lipca. Wraz z mężem współtworzy kapelę Niwińskich, a także projekty muzyczne Orkiestra Galicja i Poleski Skład Skrzypcowy. Realizuje autorskie muzyczno-rękodzielnicze programy edukacyjne w ramach działalności własnej kapeli, Radomskiej Szkoły Tradycji współpracując z ludową śpiewaczką Marią Siwiec, Międzynarodowej Letniej Szkoły Muzyki Tradycyjnej, Festiwalu Wszystkie Mazurki Świata, Klubu Festiwalowego Tyndyryndy przy FKiŚL w Kazimierzu Dolnym.

Justyna Piernik (śpiew)
Śpiewaczka, polonistka, animatorka kultury, dziennikarka Programu 2 Polskiego Radia. Od kilkunastu lat zajmuje się dokumentowaniem, badaniem i wykonywaniem dawnych pieśni tradycyjnych z Polski, Ukrainy i Rosji. Uczyła się u etnomuzykologów-praktyków oraz u śpiewaczek starego pokolenia podczas etnograficznych podróży. Śpiewa pieśni z Mazowsza, Kujaw, Wielkopolski, Lubelszczyzny, pochodzące z archiwów muzycznych i własnych badań terenowych. Bada i interpretuje style i repertuary wybitnych polskich śpiewaczek tradycyjnych. Koordynuje projekty społeczno-muzyczne w lokalnych społecznościach, m.in. na Kujawach.Liderka zespołu Warszawa Wschodnia, solistka w międzynarodowych projektach muzycznych. Zdobywczyni głównej nagrody na Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu w kategorii Folklor-Kontynuacja w 2017 r. Stypendystka Ministra Kultury w dziedzinie twórczości ludowej 2017. Pomysłodawczyni projektu „Kujawska Atlantyda”. Współpracuje z Kapelą Brodów, Kapelą Niwińskich i Wowakin Trio.

Jeremi Kowalski (harmonia)
Łowicki harmonista uczeń Sławomira Czekalskiego, u którego uczył się techniki gry oraz melodii regionu łowickiego, łowicki repertuar poszerza oraz szlifuję nadal pod okiem skrzypka Jana Szymańskiego, z którym gra do dziś. Na co dzień gra w założonej przez siebie tj Kapela Jeremiego Kowalskiego z Łowicza wraz z Kingą Foks (skrzypce) oraz Jakubem Rembiejewskim (bębenek ze stalką). Razem ze Sławomirem Czekalskim są ostatnimi harmonistami trzyrzedowymi w regionie Łowickim.

Jan Szymański (skrzypce – warsztat w środę)
Pochodzący z Albinowa Jan Szymański to solista, instrumentalista, skrzypek. W swoim repertuarze ma przede wszystkim oberki, kujawiaki, kujony i polki łowickie. Jest praktykiem łowickiego zwyczaju barabanienia podczas świąt religijnych. Jan Szymański gra od dziecka, miał 5 lat, kiedy chrzestna kupiła mu organki. W wieku lat 9 Szymański zaczął chodzić na nauki gry na skrzypcach, dopiero później nauczył się nut. Gdy miał 14 lat, Jan Szymański zagrał pierwsze wesele. W przeszłości Szymański grywał także ze znanym harmonistą Czesławem Kocembą. Obecnie (od 1992 roku) Jan Szymański gra z muzykantami młodego pokolenia w Kapeli z Lipiec Reymontowskich.

DLA KOGO?
Dorośli i młodzież, doświadczeni i dopiero zaczynający przygodę z polską muzyką tradycyjną.

KIEDY?
24–26 lipca

GDZIE ?
Stowarzyszenie Ekologiczno – Kulturalne ZIARNO
Grzybów 1/2, 09-533 Słubice

ZA ILE?
Dzięki dotacji wszystkie warsztaty są ZA DARMO!
Projekt finansowany ze środków Województwa Mazowieckiego w ramach Mazowieckiego Szlaku Tradycji.

ZGŁOSZENIA NA WARSZTATY:
UWAGA ! Warunkiem uczestnictwa w warsztatach jest zgłoszenie mailowe na adres:
[email protected]
oraz
WNIESIENIE OPŁATY W FORMIE PRZELEWU (nocleg, wyżywienie) na konto nr:
53 1240 6380 1111 0011 2397 1019
z dopiskiem:
Tabor Sannicko + imię i nazwisko

CO ZE SOBĄ ZABRAĆ?
dobry humor, buty do tańca, instrument, struny głosowe

NOCLEGI:
– w salach wieloosobowych na łóżkach (liczba miejsc ograniczona) – 240 zł / 3 dni
– nocleg we własnych namiotach 120 zł / 3 dni

WYŻYWIENIE:
Koszt wyżywienia dla dorosłych (obiad i kolacja) wynosi 55 zł.
Jest możliwość zakupu żywności w okolicznych sklepach. Śniadania we własnym zakresie.

ORGANIZATORZY:
Akademia Tańca Tradycyjnego / Polish Academy of Traditional Dance,
Kapela Niwińskich
Piotr Zgorzelski

REGULAMIN ORGANIZOWANYCH WARSZTATÓW I POTAŃCÓWKI:
1. W związku z COVID obowiązują wszystkie aktualne obostrzenia.
2. Opłata nie podlega zwrotowi w wypadku rezygnacji przez uczestnika warsztatów (poza sytuacjami wymienionymi w regulaminie).
3. W przypadku małej ilości zgłoszeń, Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania warsztatów, w tym przypadku zwracana jest opłata za odwołane zajęcia osobom, które za nie zapłaciły w wysokości nominalnej. Uczestnicy otrzymają informację mailową lub telefoniczną.
4. Organizator nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne kontuzje lub nieszczęśliwe wypadki uczestników oraz za rzeczy wartościowe, które mogą zostać zagubione, zniszczone lub skradzione uczestnikom. Sugerujemy, aby uczestnicy warsztatów posiadali aktualne badania lekarskie oraz ubezpieczenie NNW.
5. Zabrania się filmowania, nagrywania i fotografowania zajęć bez zgody Organizatorów. Organizator ma pełne prawa do sfotografowania, nagrywania i sfilmowania zajęć oraz wykorzystania uzyskanego materiału na wszelkich polach eksploatacji oraz może udzielać zgody innym podmiotom w tym zakresie.
6. Zgłoszenie udziału i uczestnictwo w warsztatach jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na wykorzystanie swojego wizerunku na potrzeby promocji w przypadku publikacji zdjęć i filmów z warsztatów przez organizatora oraz partnerów współpracujących z organizatorem.
7. Zgłoszenie udziału w warsztatach jest równoznaczne z przyjęciem do wiadomości i zaakceptowaniem niniejszego regulaminu, cennika, warunków uczestnictwa oraz z wyrażeniem zgody na przetwarzanie danych osobowych przez Organizatora w celach informacyjnych i marketingowych zgodnie z ustawą z dnia 29 Sierpnia 1997 roku o ochronie danych osobowych DZ. U. Nr 101 poz. 926

Źródło informacji:
– materiały przesłane przez organizatorów
– Facebook/wydarzenie

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Zamknij