Interesujesz się muzyką tradycyjną? Śpiew wielogłosowy skradł Ci serce? A może po prostu słyszałaś o śpiewie białym i chciałabyś spróbować? Zapraszam do udziału w pierwszym z planowanych ośmiu niezależnych warsztatów śpiewu tradycyjnego. Na każdym ze spotkań sięgać będziemy po pieśni z obszaru Ukrainy, Białorusi i Polski. Nie zabraknie też melodii ze Słowacji, Łotwy czy Gruzji. Śpiew to nie tylko praca nad konkretną techniką, ale i forma relaksacji, integracji, twórczego uwrażliwiania. To pretekst do rozmowy. Kto wie – może stanie się Twoją nową miłością?
OŚPIEWUJEMY MIASTO to autorski projekt Marleny Hermanowicz, zainaugurowany dzięki stypendium Prezydenta Miasta Bytomia 2023 dla osób zajmujących się twórczością artystyczną i upowszechnianiem kultury w dziedzinie: niematerialne dziedzictwo [folklor i tradycja].
Inicjatywa zakłada zrealizowanie 8 niezależnych otwartych spotkań śpiewaczych. Każdorazowo zajęcia skupione będą tematycznie na motywach związanych z rokiem obrzędowym w kulturze tradycyjnej.
Warsztaty realizowane będą w różnych lokalizacjach Bytomia by zainspirować innych do działań twórczych, oswoić Bytomianki z pięknem miasta, ale i własnymi tradycjami śpiewaczymi, które obecne są w historii miasta nieprzerwanie od drugiej połowy XIX wieku.
Warsztaty mają stać się pretekstem do spotkania z wielokulturowością towarzyszącą historii Bytomia, okazją do zrozumienia kontekstów i powiązań z tradycjami dzisiejszych obszarów Ukrainy czy Białorusi. Będą wreszcie okazją do rozmów i dialogu z Ukraińcami, którzy stali się mieszkańcami naszego miasta i chcą zasymilować się z autochtonami.
Marlena Hermanowicz (1989) – producentka kreatywna, menadżerka kultury, animatorka społeczności lokalnych, kuratorka, reseacherka tropów kulturowych, reżyserka, dramatopisarka, śpiewaczka. Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu oraz Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego (Oddział we Wrocławiu). W trakcie swojej trzynastoletniej działalności zawodowej zrealizowała setki projektów artystycznych, społecznych i edukacyjnych o randze wojewódzkiej, ogólnopolskiej i międzynarodowej – we współpracy z najważniejszymi instytucjami kultury na Górnym Śląsku i nie tylko. Przez 7 lat (2009-2015) pełniła funkcję dyrektor artystycznej Teatru Bezpańskiego, zespołu angażującego ponad 120 młodych artystów z terenu Górnego Śląska (i nie tylko), realizując nagradzane autorskie spektakle dramatyczne, muzyczne oraz taneczne. Teksty dramatyczne jej autorstwa były wielokrotnie nagradzane, prezentowane na deskach sceny zawodowej oraz publikowane m.in. w Dialogu. Miesięczniku Poświęconym Polskiej Dramaturgii Współczesnej. Uczestniczka i słuchaczka kilkudziesięciu szkoleń o tematyce pracy w kulturze, zarządzania zespołem czy projektem, dyscypliny finansów publicznych czy savoir-vivre’u biznesu. Pierwsze kroki zawodowe (2014-2015) po studiach stawiała w ramach praktyk w Teatrze Tańca i Ruchu ROZBARK, współpracując m.in. z Kają Kołodziejczyk, Rafałem Urbackim („Legendy”, „Serce Robotnika Napędza Praca”, „Gatunki Chronionie”), Urim Ivgim i Johanem Grebenem („This is not a love song”). Kolejno związana z Muzeum Śląskim w Katowicach (2015-2017) jako producentka m.in. projektów interdyscyplinarnych takich jak: „Rasa. Pieśni antracytu”, „Larmo w Bogucicach”, „Kształt rzeczy. O węglu i porcelanie”, Festiwalu Nowej Scenografii (edycje 2015-2017), Forum Fotografii Teatralnej, itd. Od sześciu lat współpracuje z Instytucją Kultury Katowice Miasto Ogrodów im. Krystyny Bochenek, realizującej program Katowic jako Miasta Muzyki UNESCO. Producentka i kuratorka projektów ogólnopolskich i międzynarodowych takich jak „Kultura Dęta”, „Axis mundi. Piosenki ze środka świata”, „Katowice Street Art AiR” czy „Katowicka Runda Teatralna”. Zaangażowana w realizację największych targów „muzyki świata” WOMEX – World Music Expo (Katowice, 2017), działania związane z polityką miast kreatywnych: UNESCO Creative Cities Annual Meeting (Katowice, 2018) czy międzynarodowe edukacyjno-społeczne projekty muzyczne: URBACT On Stage – Music Schools for social change (2019-2021). Wspiera projekty takie jak „Sounds of Gardens – Ogrody Dźwięków”, „Kocham Katowice – Urodziny Miasta Katowice” czy „Katowice JazzArt Festiwal”. Od ośmiu lat aktywnie bada sytuację orkiestr dętych na Górnym Śląsku, angażując się w projekty wspierające orkiestry m.in. „Larmo w Bogucicach” (reż. Rafał Urbacki, Muzeum Śląskie), „Rasa. Pieśni antracytu” (reż. Marcin Gaweł, Muzeum Śląskie), „Axis Mundi. Piosenki ze środka świata” (Katowice Miasto Ogrodów), „Tryptyk w czerni i zieleni” (reż. Adam Kowalski, Muzeum Śląskie). Kuratorka, producentka i współtwórczyni unikatowego w skali Polski wieloletniego programu „Kultura Dęta”, realizowanego jako inicjatywa rozwijająca i odpowiadająca na potrzeby orkiestr dętych w województwie śląskim (działania społeczne, edukacyjne, artystyczne we współpracy z przedstawicielami European Brass Band Association oraz partnerami z Holandii, Litwy i Wielkiej Brytanii). Kuratorka Festiwalu Orkiestr Dętych Move Your Brass oraz autorka projektu edukacyjno-społecznego Katowicki Orkiestrowy Uniwersytet Ludowy, realizowanego w Katowicach od roku 2020 dzięki dofinansowaniu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Na co dzień związana zawodowo z Muzeum Hutnictwa w Chorzowie, w którym to pełni funkcję Kierownika Działu Edukacji i Interpretacji Dziedzictwa. Doświadczona animatorka życia społeczności lokalnych – najczęściej związanych z przemysłem ciężkim. W Bytomiu pracowała ze społecznością byłych pracowników KWK Rozbark, przywracając cechownię braci górniczej oraz w 2014 roku realizując wraz z Rafałem Urbackim pierwszą od zamknięcia kopalni (2004 r.) Barbórkę. W Katowicach animowała społeczność byłej KWK Katowice z pomocą miejscowej Orkiestry Katowice zaś w Chorzowie współpracuje z byłymi pracownikami Huty Kościuszko i Huty Batory. Od 2017 roku członkini Zespołu Pieśni Tradycyjnej Kuczeryki, uczestniczka licznych warsztatów pieśni tradycyjnych z wybitnymi nauczycielami z Polski, Ukrainy, Białorusi, Rosji, Łotwy czy Słowacji (Oksana But, Witold Kozłowski, Barbara Wilińska, Yuriy Kovalchuk,, Irena Slyvchuk, Julia Doszna, Victoria Hanna, Sofia Herian, Julita Charytoniuk, Katarina Malikova, Bart Pałyga, Zane Smite, Olga Jemialjańczyk, Dace Pruse, Katarzyna Chodoń, Swieta Butskaya, Sabina Krauze, Ewa Grochowska, Agata Harz, Agnieszka Szokaluk-Gorczyca, Ludmila Vostrikova, Mariana Markhel, Iryna Klymenko, Olena Goncharenko. Organizatorka aktywności związanych z popularyzacją śpiewu tradycyjnego w regionie Górnego Śląska (warsztaty, otwarte spotkania śpiewacze, panele dyskusyjne, działania artystyczne). Z Zespołem Kuczeryki koncertowała wielokrotnie nie tylko na Górnym Śląsku (np. podczas finału Industriady 2018 r.), ale i w Warszawie, Wrocławiu czy Krakowie. Reprezentantka Katowic – wraz z Zespołem Pieśni Tradycyjnej Kuczeryki na Czech Music Crossroads – Ostrava 2019 czy Hradecky Slunovraft 2020. Stypendystka Prezydenta Miasta Bytomia 2021 (dla osób zajmujących się twórczością artystyczną i upowszechnianiem kultury) w dziedzinie niematerialne dziedzictwo: folklor i tradycja, w ramach którego realizuje autorski projekt Bytomski Kolektyw Śpiewaczy integrujący kobiety ze Śląska chcące uczyć się śpiewu tradycyjnego. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2022 w dziedzinie animacji i edukacji kulturalnej (projekt „W tej muzyce jest dobro. Reportaż dźwiękowy o górnośląskich orkiestrach dętych”). Stypendystka Prezydenta Miasta Bytomia 2023 (dla osób zajmujących się twórczością artystyczną i upowszechnianiem kultury) w dziedzinie niematerialne dziedzictwo: folklor i tradycja, w ramach którego realizuje autorski projekt „Ośpiewujemy miasto”.
EDIT! BRAK WOLNYCH MIEJSC! W NIECAŁĄ GODZINĘ WYCZERPAŁYŚCIE LIMIT!
ZAPISY TYLKO NA LISTĘ REZERWOWĄ!
Miejsce:
Lokal w Bytomiu (Plac Sobieskiego 3, Bytom)
Czas trwania:
godz. 17.30-20.30
Prowadzenie:
Marlena Hermanowicz
Wstęp:
udział bezpłatny | ilość miejsc ograniczona
Zapisy:
[email protected]
Źródło informacji:
– Facebook/wydarzenie